PHOTOGRAPHY | EDITING












Het bewerken van foto's is met de jaren steeds gebruikelijker geworden. Tegenwoordig heb je veel programma's waar je je foto net even die finishing touch kan geven en zelfs voor je smartphone is het aanbod in 'editing' apps zeer groot. Ik zie het steeds vaker om me heen gebeuren en ik betrap mezelf er ook op dat voordat ik een foto op Social Media zet, eerst nog even de kleuren bewerk of wat extra glans toevoeg in een Photo-Editor. Sinds de opkomst van Instagram is deze trend zeker gegroeid en lijkt het zelfs van belang te zijn om #nofilter te vermelden als de foto niet bewerkt is. Gewoon om even te laten weten dat we ook nog mooie foto's kunnen maken zonder er een filter te gebruiken.

Maar waarom doen we dit eigenlijk? Leven we nu in een wereld waarin perfectie alleen nog maar wordt getolereerd? Of is een onbewerkte foto simpelweg te saai geworden?

Ik ben zelf een redelijk fanatieke Instagram-gebruiker, en sindsdat ik kennis heb gemaakt met het Adobe-programma Photoshop en Google's Picasa ben ik vaak bezig met het editen van foto's. Daarnaast heb ik ook redelijk wat editing apps op m'n telefoon staan. De redenen hiervoor verschillen daarentegen wel. De ene keer bewerk ik een foto omdat de ene filter mijn hoofd net iets mooier maakt (ja ik geef het eerlijk toe). Maar ik vind het ook leuk om de grens op te zoeken met het bewerken van foto's. Soms zorgt het bewerken ervoor dat een foto meer gaat spreken, en soms.. tja soms sla je gewoon volledig de plank mis.

Gooi jij ook altijd nog even een filter over je foto's heen voordat ze online gezet worden? Of vind je een onbewerkte foto op z'n mooist? Ik ben erg benieuwd naar jullie meningen over foto-editing. 

Liefs Guylaine.

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten