SCHOOL | MIJN COMMUNICATIE OMGEVING


















"Wat wil jij later worden als je groot bent?" - Een vraag dat we als kind vaak moesten beantwoorden waardoor we eigenlijk al op jonge leeftijd aan onze toekomst dachten. Natuurlijk was 'marketing manager' of 'PR adviseur' nu niet waar ik gelijk aan dacht. In de loop der jaren ontwikkel je als persoon en krijg je een beter beeld van wat je interesses zijn en wat er wel of niet bij je past. In dit artikel die speciaal voor school is, geef ik antwoord op voornamelijk deze vraag:
"Welke specialisaties en werkzaamheden zijn er binnen het communicatievakgebied en welke spreken mij het meeste aan?"

Ik heb me altijd al verbaasd over de kracht van communicatie. Want de wijze waarop je communiceert, verbaal of non-verbaal, kan immers het gedrag of denkwijze van een ander beïnvloeden. Dat deed ik vroeger als kind al. De manier waarop ik mijn ouders een vraag stelde zodat ik m'n zin kreeg, is hier een leuk voorbeeld van. Daarom vind ik het erg interessant en bovendien ook leuk om te spelen met communicatie, en ik hoop hier de komende jaren zoveel mogelijk over te leren.

Ik ben in de gelukkige omstandigheid dat ik door mijn vorige opleiding, International Communication & Media, al heb kunnen ontdekken dat mijn interesses vooral bij Public Relations en Marketing liggen. Tevens lijkt het mij leuk om als communicatiemedewerker me bezig te houden met de interne communicatie van een bedrijf.

Laat ik beginnen met Public Relations en dan het beroep PR-adviseur. Een PR-adviseur schakel je in als je als bedrijf de klantrelaties op peil wilt houden of als je je klanten goed wilt informeren over producten. Als PR-adviseur adviseer je dus bedrijven hoe ze met het publiek kunnen communiceren. Die communicatie verloopt via media (kranten, televisie, internet) en via beurzen, evenementen en campagnes. De taak van een PR-adviseur is om op een creatieve manier met het publiek te communiceren over het bedrijf. Wat je dus ziet is dat er gespeeld wordt met communicatie op een creatieve manier, wat mij heel erg uitdaagt. De volgende werkzaamheden die hier bij horen spreken mij het meest aan:

  •  Het analyseren van behoeften van de klant
  •  Creatief inspelen op de behoeften van de klant door bestaande boodschappen op een nieuwe  manier te 'verpakken'.
  •  Het opstellen van PR-plannen
  •  Het opstarten en organiseren van evenementen
  •  Het schrijven en versturen van persberichten en nieuwsbrieven.

Door het interview dat ik had met marketing professional Harold de Kort (mijn vader) ben ik ook zeer geïnspireerd geraakt door zijn vakgebied in marketing. Zoals de Kort het in het interview ook verwoord, lijkt het me leuk om een manier te vinden om consumenten te verleiden om een nieuw product te kopen. Door veel concurrentie moet je hierdoor een creatieve aanpak verzinnen. Het bepalen van een passende strategie en het opstellen van een marketingplan om die vervolgens uit te voeren lijkt me onwijs gaaf.

Natuurlijk kan je deze functies in bijna elk bedrijf vinden maar ik denk dat het wel van belang is dat je deze werkzaamheden uitvoert bij een bedrijf dat bij jou past. Het is dus belangrijk om affiniteit te hebben met de branche of merk waarvoor je werkt. Anders kan je niet vol enthousiasme aan campagnes werken. Zoals Harold de Kort ook zei: "Je moet je goed kunnen verplaatsen in de consumenten/potentiële klanten. Waarom zouden zij net zo enthousiast moeten worden over het product en merk als jij? Dat is een vraag die je jezelf constant moet blijven stellen".

Mijn passies liggen vooral in de mode en lifestyle wereld. Daarnaast vind ik het erg leuk om creatief bezig te zijn. Vormgeving en tekstschrijven spelen daar een grote rol in. Door middel van mijn eigen blog probeer ik mezelf daar ook zoveel mogelijk in te ontwikkelen. Als ik nu een top 5 zou moeten opstellen van bedrijven waar ik het liefste voor zou willen werken resulteert zich dat als volgt:

  • People's Revolution - Public Relations bedrijf gevestigd in New York, LA en Parijs
  • Riverdale - Lifestyle en interieur bedrijf in Nederland
  • Urban Outfitters - Amerikaans kleding en lifestyle bedrijf.
  • Elle - Mode en lifestyle magazine
  • So PR - Public Relations bedrijf gevestigd in Amsterdam
Hieruit kan ik dus concluderen dat ik hoop om later in de mode/lifestyle branche te mogen werken waarbij ik mezelf een PR of marketing manager kan noemen. Want hey, als ik dan zo goed bezig ben wil ik ook wel gelijk een manager zijn.

CONVERSATION

1 reacties: