Analyseer, investeer en communiceer. Drie kernwoorden die voor mij essentieel zijn om mijn uiteindelijke doel te bereiken: mijn eigen plekje in de wereld van communicatie. Als communicatie studente ben ik begonnen aan mijn reis naar de toekomst om uiteindelijk een plekje in deze interessante wereld te bemachtigen. Maar wat houd deze wereld eigenlijk in en wat wil ik voor deze wereld gaan betekenen? Ik heb deze drie kernwoorden uitgekozen om mijn ontwikkelingsreis in 3 fases te verdelen.
Analyseer
Om een plekje in de wereld van communicatie te verdienen,
moet ik eerst begrijpen wat deze wereld inhoud. Feitelijk gezien leeft iedereen
in een wereld van communicatie, want er wordt altijd en overal gecommuniceerd.
Dat was ook het eerste wat ik las toen ik mijn communicatie boek opendeed: “Je
kunt niet niet communiceren”. Maar als toekomstig communicatieprofessional is
slechts deelnemen aan deze wereld niet voldoende. Ik wil deze wereld snappen,
en daarvoor moet ik beginnen het te analyseren.
Ik ben mijn reis daarom ook begonnen met het analyseren van
de communicatieomgeving waar ik mij nu in bevind. Aan het begin van mijn
analyse heb ik nauwkeurig gekeken naar mijn eigen mediagebruik, naar die van
mijn leeftijdsgenoten en naar het mediagebruik van de gemiddelde Nederlander. De
conclusie die ik hieruit kon halen is dat we verschuiven van offline naar
online. We staan continue in contact met social media platforms en dat is ook
niet zo gek na de opkomst van social media.
Naast het analyseren van het mediagebruik van vandaag de
dag, heb ik ook gekeken naar de specialisaties en werkzaamheden die de wereld
van communicatie mij te bieden heeft. Zo heb ik door het interview met
marketingprofessional Harold de Kort meer inzicht gekregen in het marketing
vakgebied en alle werkzaamheden die daarbij horen. Tevens heb ik tijdens het
bedrijfsbezoek bij het designbureau Dpdk een kijkje gekregen in het leven van
een projectmanager die ook gespecialiseerd is in interne communicatie. Bij het vak
communicatie ben ik ook bekend geworden met andere specialisaties binnen het
vakgebied en hoe breed dit vakgebied eigenlijk is. Zo heb ik geleerd dat je
naast interne communicatie ook te maken hebt met corporate communicatie en
marketingcommunicatie.
Door het uitvoeren van deze analyse ben ik er achter gekomen
dat een baan als PR-adviseur of (online) marketeer goed bij mij past. Wat bij
beide functies belangrijk is is dat je speelt met communicatie op een creatieve
manier. Als PR-adviseur moet je bijvoorbeeld creatief inspelen op de behoefte
van de klant door bestaande boodschappen op een nieuwe manier te ´verpakken´.
Als (online) marketeer moet je een creatieve manier vinden om consumenten te
verleiden om een nieuw product te kopen.
Investeer
Nogal een gek kernwoord om in deze situatie toe te passen.
Als je de betekenis van het woord opzoekt op Google kom je als eerst deze
definitie tegen: “Investeren: Kapitaal beleggen in een onderneming”. Maar ik kijk heel anders tegen het woord aan.
Ik zie het als het investeren van je tijd in je toekomst. Ook wel een
toekomstinvestering of tijdsinvestering genoemd. En dat is essentieel als je
bepaalde doelen in je leven wilt halen, zoals mijn doel om een plekje in de
communicatiewereld te hebben.
Ik ben van mening dat je als communicatieprofessional je
tijd moet (blijven) investeren in het opdoen van kennis over de ontwikkelingen
binnen het communicatievakgebied. Ik onderbouw mijn mening met een terugblik op
het interview die ik had met Harold de Kort. Toen De Kort aan het begin stond van
zijn reis naar de wereld van communicatie, was er bijvoorbeeld nog geen sprake
van online marketing. Social media bestonden nog niet en van digitalisering was
toentertijd ook nog geen sprake. Maar door te blijven investeren van je
tijd in het opdoen van kennis zorg je ervoor dat je op de hoogte blijft van de
laatste ontwikkelingen en trends in de wereld van communicatie.
Zo ben ik daar tijdens de tweede fase van mijn reis ook mee
bezig geweest. Ik heb kennis gemaakt met verschillende trends en ontwikkelingen
en heb één trend daarvan onder de loep genomen, namelijk ‘het glazen huis’. Het
glazen huis houdt in dat alles wat een organisatie doet snel zichtbaar is door
digitalisering. Het is belangrijk dat je als organisatie nadenkt over hoe je
omgaat met transparantie. Doordat ik meer inzicht kreeg van deze trend, ben ik
wederom geconfronteerd met het feit dat digitalisering een van de belangrijkste
ontwikkelingen is en dat de wereld van communicatie daar steeds meer om draait.
Een groot deel van de communicatie verloopt voornamelijk via het internet en
het eenvoudige communicatiemodel is steeds minder van toepassing door de
opkomst van social media. Consumenten kunnen door social media platforms
sneller en gemakkelijker hun meningen delen. Daardoor is er nauwelijks sprake
meer van de passieve ontvanger.
Communiceer
Deze spreekt eigenlijk al voor zich. Maar toch wordt er vaak
te makkelijk over gedacht. Communiceren wordt immers altijd en overal gedaan.
Om een goede communicatieprofessional te worden moet je niet alleen het
communicatiewereldje snappen, maar ook zelf goed kunnen communiceren. Dat is
een vaardigheid wat natuurlijk ook een eigenschap van je moet zijn, maar je
kunt het ook ontwikkelen. En daarom leren we bij de opleiding communicatie om
beter te schrijven, presenteren, vergaderen en samenwerken. Dat zijn een paar
aspecten die belangrijk zijn voor een goede communicatieprofessional.
Deze derde fase van mijn ontwikkelingsreis zorgt er voor dat
de analyses en investeringen die ik heb gedaan ook werkelijk zichtbaar worden
in de wereld van communicatie. Het enige wat ik hiervoor moet doen is het te
communiceren. Maar een slechte vorm van communicatie kan er voor zorgen dat de
boodschap niet overkomt, en dat is het laatste wat een beginnend
communicatieprofessional wilt. Door het schrijven van een blog, het houden van
een interview of door het maken van een videopresentatie leer ik mijn boodschap
beter te communiceren.
Het einde van mijn reis is nog lang niet in zicht. Ik moet
nog veel leren, maar een betere inzicht in mijn communicatieomgeving brengt mij
een stukje dichterbij mijn eigen plekje in de wereld van communicatie.
Stelling: Als
communicatieprofessional moet je je tijd blijven investeren in het opdoen van
kennis over de ontwikkelingen binnen de wereld van communicatie.
0 reacties:
Een reactie posten