SCHOOL | STUDEREN IS NET EEN MARATHON



















"Oké.. ik ga nu echt beginnen" mompel ik zachtjes tegen mezelf terwijl ik m'n laptop open en m'n schoolboeken erbij pak. Ik spreek mezelf nog een aantal motiverende woorden toe en open dan, na toch wat afleiding hier en daar, eindelijk een Word document. Maar die is leeg. Volledig blanco. Wat ga ik schrijven? Waar moet ik beginnen? Is m'n concentratie nu al weg? Dit gaat moeilijker worden dan ik dacht..

Wat is dat toch met ons studenten? Wat maakt het nou zo moeilijk om die schoolboeken erbij te pakken of een verslag weg te tikken? Het lijkt alsof alle studenten tegenwoordig last hebben van ADD. Keer op keer is de drempel om te beginnen toch te hoog en laten we ons liever afleiden door een leuk Whatsappje, een interessant televisieprogramma of zelfs een kamer die een schoonmaakbeurt nodig heeft.

Afleiding is overal. En dat zorgt voor de nodige frustraties als de tentamenweek en de bijbehorende deadlines naderen. "Oh het tentamen is al over een week, ik moet nu toch wel echt gaan beginnen". En dan is het alweer de avond voor het tentamen en vraag je jezelf af waarom je nu niet eerder bent begonnen en of het überhaupt nog wel zin heeft om eraan te beginnen. 

Maar kunnen we het onszelf kwalijk nemen? Tegenwoordig bestaat het leven van een student uit overvolle planningen en worden de dagen gevuld met allerlei bezigheden en activiteiten. Dus zo gemakkelijk is het niet om na een drukke dag nog even 150 bladzijdes te leren en 2 verslagen te maken en dan nog wat voor te bereiden voor het project. Studeren? Het is net een marathon.

CONVERSATION

0 reacties:

Een reactie posten